Min uforgribelige mening om ...

Diatel

Dette skrift er et af mine holdningsudtryk om informationssamfundet. Det er et dynamisk dokument, der vil udvikle sig med tiden. Du er velkommen til at henvise til det, men læs lige min henvisningsside.

Kommentarer modtages meget gerne - skriv til joergen.bak@post2.tele.dk


Indholdsfortegnelse


Hvorfor anvender jeg Diatel?

Som man kan se af min e-post adresse, anvender jeg (privat) Diatel. Det er langt fra den optimale Internet-udbyder, men jeg bruger Diatel fordi:
  1. Jeg vil gerne have et kvalificeret grundlag for min kritik (jeg regnede fra starten med, at det var en underlig bastard, hvad det også hidtil har været)
  2. Det er kun her jeg har kunnet få friske, opdaterede vejrsatellit-billeder og - ikke mindst - vejrradarbilleder (opdateret hvert 10. minut) fra DMI. Det er det bedste, jeg har set på Diatel.
  3. Diatel havde én fornuftig melding: net-adgang til folket. Princippet om at det skulle være ligetil er rigtigt, men udformningen (et lukket system med en besynderlig brugerflade oversat fra det meget gamle franske minitel) var - og er - sær.
    Det var - så vidt jeg har kunnet tolke røgsignalerne - Kommunedata, der fik lokket de andre oprindelige ejere med på den galaj. Og det fordi de ville have smurt et tab af.... men nu er de jo også ude af foretagendet.
  4. Der er mange opkaldssteder landet over
  5. Det fungerer trods alt nogenlunde

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Hjemmebankning

Det må homebanking da hedde på dansk - er du også holdt op med at slå din kone?

Jeg kan ikke udtale mig om Girobanks (nu BG-bank)'s hjemmebank, da jeg ikke har prøvet det. Det skyldes to ting:

  1. Jeg stoler ikke på Diatel's sikkerhed, når der er tale om rigtige penge!
  2. Jeg begræder dybt mordet på go' gamle Giro, og jeg har aldrig brudt mig om Girobank - de var for gebyr- og profit-fikserede.

    Tilbage til Indholdsfortegnelse

    Diatel Assistent

    Diatel Assistent er det program der er blevet solgt/udleveret, og som giver adgang til Diatel's tjenester

    Mine hovedkritikpunkter er:

    1. Brugerfladen er sær (som beskrevet ovenfor) men den er nu også ved at blive afskaffet
    2. E-post systemet er alt for primitivt:
      • Det er et lukket system, med nogenlunde X.400 adgang og rudimentær SMTP adgang
        • X.400 (PTT-standarden) er et forsendelsessystem, der i praksis kobles på brugeres e-post systemer, og dermed (bl.a.) giver æøå-problemer.
        • SMTP (Internet-standarden) bliver præsenteret med en grim, rå, brugeruvenlig header. Der er ikke MIME-understøttelse (æøå-problem)
      • Brugersnitfladen er kun beregnet til telegramagtige beskeder, og ikke til længere breve. Det har lyst ud af projektet at man kun tænkte på e-postkort - ikke på mere detaljerede skriverier. Seriøs brug af e-post (og papir-post) er andet og meget mere end postkort fra feriesteder!
        • Vinduet til at skrive i er ALT for lille: Kun 40 tegn langt og 7 linier højt - og låst i størrelse, selvom det skulle være et Windows-program.
        • Udskrifter er også tvunget ind i dette kort-linie format. ('Behagelige' tekster har en linielængde på ca. 70 tegn)
        • Det er også mærkeligt at Emne-linien er begrænset til 40 tegn. De kan hurtigt blive brugt...
      • Der er ingen automatisk signatur-mulighed (nogle linier i bunden, svarende til et brevhoved i papir-udgaven). Man skal eventuelt anvende en ekstern editor, og kopiere en signatur ind.
    3. Udformningen af vinduerne er inkonsistent, og overholder ikke Windows-standard - selv ikke indenfor Diatels 'egne' tjenester (for alt i verden ikke services) Det tydeligste eksempel er, at der ikke ALTID er et 'lukke-minus' i øverste venstre hjørne - og et Exit nederst i første rullegardin.
    Tilbage til Indholdsfortegnelse

    Diatel og Internet

    1. Det er i dag muligt at afsende e-post med andre e-post programmer (fx. Netscape), men man kan kun modtage det med Diatel Assistent
    2. Webland er noget bras fordi:
      • Det er en lukket verden - gentagelse af Diatel Assistent fejlen
      • Den fysiske verden ER (mindst) 3-dimensionel - men vi anvender typisk 2-dimensionale adgange: skriveborde, papirer, aviser, TV-skærme. Jeg er ikke overbevist om 3-D præsentationens fortræffelighed. En ordentlig anvendelse af en 3-dimensional model forudsætter et joystik (eller en VR-hjælm) men de fleste har vel udelukkende mus (?!).
      • Jeg tror at konstruktørerne af Webland snubler i so ein ding... og skaber mere forvirring end opklaring med hensyn til adgangen til information.
      • PS: Kan man i Webland skyde de forhandlere, man ikke bryder sig om?
    3. Jeg har ikke set det mindste pip om egne web-sider hos Diatel. Det er et MUST - og det skal ikke koste noget videre. Men der må (skal) være 'Netikette' - ikke uhæmmet plads- og båndbreddeforbrug.
    Tilbage til Indholdsfortegnelse
    Til toppen af denne side.
    Skrevet af Jørgen Bak 2.5.1996.